budowanie strony

Kurs fotografii cyfrowej
Fotoplener Ślubny
 

 

sprawdź adresy:

netgallery - sztuka fotografii

załóż stronę

Fotografowanie aparatami cyfrowymi

Zamiast filmu, aparat cyfrowy posiada światłoczuły czujnik CCD. Nie potrzeba więcej wkładać, zmieniać i wywoływać filmu. Istnieje kilka podstawowych typów aparatów, tak jak w przypadku fotografii analogowej:

  • Aparaty: kompaktowe / point-and-shoot
  • Lustrzanki z pojedynczym obiektywem: wymienialnym / niewymienialnym

Nowe oblicze fotografii

Będziesz miał znacznie więcej zabawy z nowymi aparatami cyfrowymi. Dzięki Agfa ePhoto CL 30, natychmiast otrzymasz fotografie cyfrowe o dobrej jakości. Rozmiar zrobionego zdjęcia jest determinowany rozdzielczością, która z kolei zależy od ilości elementów CCD czujnika. Podobnie jak w przypadku filmu, im drobniejsze ziarno, tym więcej szczegółów może się znaleźć na zdjęciu ("wyższa rozdzielczość"). Na przykład, jeśli rozdzielczość aparatu cyfrowego jest zbyt mała, ukośne linie są postrzępione i nieciągłe. W aparatach cyfrowych rozdzielczość jest określana w pikselach. Na przykład:

  Agfa ePhoto CL 30 1440 x 1080 pikseli (interpolowana przez PhotoGenie, rozdzielczość rzeczywista 1152 x 864!)
 
Agfa ePhoto CL 50 1600 x 1200 pikseli (interpolowana przez PhotoGenie, rozdzielczość rzeczywista 1280 x 960!)

Niektórzy producenci uzyskują wzrost rozdzielczości dzięki oprogramowaniu aparatu. Wiele modeli aparatów pozwala na wybór różnych rozdzielczości - na przykład Agfa CL 50, - ponieważ różne zadania wymagają różnej rozdzielczości:

Co chcę zrobić ze zdjęciem? Jakiej rozdzielczości potrzebuję?
Obejrzeć fotografię na monitorze 640 x 480
Dołączyć zdjęcia do prezentacji PowerPoint 640 x 480
Wykorzystać zdjęcia do prezentacji Internetowej 640 x 480
Wkleić zdjęcie do dokumentu tekstowego i wydrukować je na drukarce atramentowej 640 x 480 (mały obrazek)
1280 x 960 (obrazek większy,
o wymiarach ok. 10x15 cm)
Wydrukować obrazek 13 x 18 cm na formacie DIN A4 na drukarce atramentowej z jakością fotograficzną 1600 x 1200
Edytować zdjęcie i wydrukować fragment na drukarce termosublimacyjnej lub na papierze fotograficznym 1600 x 1200

 

Wskazówka:
Ilość zdjęć, które mogą być zapamiętane przez aparat zależy od wybranej rozdzielczości. Im wyższa rozdzielczość, tym więcej pamięci zajmują zdjęcia.

Nośniki danych są wbudowane w aparat lub mogą być wymieniane, podobnie jak małe dyskietki (np. karty PC, karty Smart Media). Aktualnie na rynku dostępne są prawie wyłącznie aparaty z wymienialnymi kartami pamięci o pojemnościach od 4 MB do 40 MB. Pozwalają one na zapis wielu zdjęć, gdy jesteś w plenerze i późniejsze skopiowanie ich do komputera. Liczba zdjęć jest ograniczona tylko ilością kart, które zabrałeś ze sobą. Na przykład: karta Smart Media o pojemności 4 MB w aparacie Agfa ePhoto 1680 może zapisać...

6 zdjęć 1600 x 1200
12 zdjęć 1280 x 960
96 zdjęć 640 x 480
 

Chcąc obejrzeć zdjęcia na monitorze komputerowym, wystarczy po prostu podłączyć aparat kablem do komputera (zazwyczaj do portu szeregowego) i uruchomić program, który skopiuje zdjęcia z aparatu. Wykonane fotografie ukażą się na ekranie w postaci tablicy. Ten ogólny widok można porównać do indeksu zdjęć z klasycznego filmu. Aby zobaczyć powiększenie i móc dokonać edycji, należy wybrać dane ujęcie i wyświetlić lub zapisać je indywidualnie.

Wskazówka:
Wygodne jest stosowanie adapterów do kart, które mogą być wkładane do standardowych stacji dysków 3.5". Obrazy mogą zostać skopiowane na twardy dysk Twojego komputera bez konieczności włączania aparatu i podłączania go kablem.

Inną charakterystyczną cechą aparatów cyfrowych jest ich "głębia kolorów", która jest określana w bitach. Określa ilość barw, które może odróżnić dany aparat.

Wskazówka:
Im większe wartości rozdzielczości i głębi kolorów, tym lepiej.

Jakie charakterystyki powinien posiadać aparat cyfrowy?

Zależy to zawsze od tego jak i co chcesz fotografować i oczywiście ważna jest także kwestia finansowa. Jednak jest kilka niezbędnych rzeczy.

Dla amatorów pikseli Ok. 300.000 pikseli (640 x 480 Pikseli)
Dla nawróconych Ok. 800.000 pikseli (1024 x 768 Pikseli)
Dla bardziej wymagających Ok. 1.000.000 pikseli (1280 x 960 Pikseli)
Dla ekspertów Ok. 2.000.000 pikseli (1600 x 1200 Pikseli)

Standardowe możliwości powinny zawierać:

  • Wymienną kartę pamięci
  • Autofocus
  • Wyświetlacz LCD
  • Dobry obiektyw
  • Mocowanie do statywu
  • Lampę błyskową z różnymi funkcjami (wypełnienie, redukcja efektu czerwonych oczu)
  • Funkcja przybliżania
  • Samowyzwalacz
  • Złącze Video
  • Zasilanie ze standardowych baterii
  • Dołączony kabel do komputera i oprogramowanie

Bardziej skomplikowane możliwości to:

  • Obiektyw Zoom
  • Funkcja wykonywania serii zdjęć
  • Zapis Audio
  • Możliwość ręcznego ustawienia czasu naświetlania i przesłony
  • Możliwość ręcznego ustawienia odległości
  • Możliwość ręcznego ustawienia równowagi białego
  • Możliwość współpracy z zewnętrznymi lampami błyskowymi
  • Funkcja Panorama
  • Funkcja kamery wideo
  • Ładowarka do baterii
  • Złącze na podczerwień do komputera lub drukarki

 

Film Układ CCD
Środek do zapisu i przechowywania Środek tylko do zapisu
Film musi być oddany do laboratorium Zdjęcia są dostępne natychmiast
Sztuczne światło / światło naturalne Równowaga bieli dla każdej temperatury kolorów
Jednorazowe naświetlanie Karta pamięci może być wyczyszczona i ponownie zapisana
Informacje o zdjęciu muszą być zapisywane Zapis audio
Licznik klatek Liczba pozostałych zdjęć
Obróbka zdjęć w specjalistycznych laboratoriach W domu na komputerze

25 często zadawanych pytań o fotografii cyfrowej Czy wykonywanie zdjęć bez filmu oznacza zupełnie inne podejście do fotografii? Zupełnie nie! Jednak jest kilka pytań, które wymagają odpowiedzi. Oto i one.

Czy jest już czas na aparat cyfrowy?

  • Zastanów się nad swoimi możliwościami!
  • Czy jesteś gotowy na bity i bajty?
  • Jak najlepiej przygotować się do zdjęć składających się z tysięcy pikseli?
  • Dokładnie przemyśl decyzję zanim źle zainwestujesz pieniądze!

Czasy się zmieniają. Aparat nie jest już tylko urządzeniem do naświetlania filmów. Masz ogromny wybór. Niezliczone filmy i urządzenia czekają, żeby zrobić Twoje zdjęcia.

Zdjęcia są robione przy każdej okazji, ale już nie kończą w przysłowiowym pudełku na buty, teraz:

  • Są przekazywane innym
  • Są dumnie pokazywane w domu
  • Są wręczane jako prezenty
  • Cyfrowe obrazy są przesyłane przez Internet
  • Są łączone w collage
  • Są edytowane
  • Możesz wydrukować własne zdjęcia na koszulkach
  • Są zamieniane na przykład na znaczki, domowe CD, itp.
  • Osobiste zdjęcia są wykorzystywane do tworzenia zaproszeń itp.

Prawdziwi eksperci od dawna wiedzą, że nie ma powodu, aby wyrzucać stary sprzęt fotograficzny! Odpowiednie połączenie zdjęć na filmach i plików graficznych daje więcej możliwości niż kiedykolwiek wcześniej. W efekcie masz duży wybór w jaki sposób popuścić wodzę własnej fantazji fotograficznej. Ale musisz nauczyć się to wykorzystywać. Minęły czasy kupowania na wakacje zwykłego filmu.

Dobrze jest planować, ale o wielu sprawach dowiesz się później.

  • Który aparat kupić?
  • Jak wielu pikseli potrzebuję?
  • Co z głębią kolorów?

Jakim jesteś fotografem?

 Jak funkcjonuje aparat cyfrowy
 Poprawne odczytywanie oznaczeń

Fotografia cyfrowa: Na co trzeba uważać?

Jest jeszcze kilka praktycznych rzeczy, o których trzeba pamiętać przy praktycznej fotografii cyfrowej, żeby zapewnić taką samą jakość zdjęć na karcie pamięci, jak na filmie.


Tylko wyceluj i zrób zdjęcie - to także nie wystarczy do uzyskania dobrego zdjęcia aparatem cyfrowym! Niezależnie od tego, czy używasz konwencjonalnego filmu, czy karty pamięci, zdjęcia wykonywane aparatem typu "wyceluj i zrób" będą lepsze, jeśli będziesz przestrzegał kilku pomocnych rad. Tanie aparaty wyposażone są zazwyczaj w obiektywy szerokokątne. Dla odmiany, tylko w drogich aparatach cyfrowych możesz znaleźć wymienny obiektyw lub zoom. Obiektywy szerokokątne dają zdjęcia malutkich postaci na tle ogromnych krajobrazów, które są tak samo niezadowalające, jak portrety z ogromnym zbliżeniem. Jest to spowodowane faktem, że obiektywy szerokokątne dają zadowalające efekty tylko w przypadku wykonywania zdjęć portretowych od ramion w górę, ale niezbyt blisko, ponieważ powoduje to zniekształcenie twarzy.

 

Zdjęcia krajobrazów mogą być poprawione jeśli na pierwszym planie znajdują się drzewa, domy lub inne obiekty na jakimś tle tworzącym trójwymiarowy efekt. Jednak długodystansowe widoki zazwyczaj gubią kontrast i wydźwięk w związku z ograniczoną rozdzielczością.

W związku z tym znacznie lepiej jest poszukiwać tematów, które znajdują się bliżej. Najdziwniejsze jest to, że jakość uzyskanych zbliżeń jest bardzo dobra w większości aparatów cyfrowych. Podstawową zasadą w tym przypadku jest zbliżenie się do fotografowanego motywu.

W większości aparatów typu wyceluj i zrób, to co widzicie w wizjerze w niedużej odległości nie bardzo zgadza się z tym, co otrzymujecie na cyfrowym zdjęciu. W związku z tym wskazane jest dokładne obejrzenie kadru na wyświetlaczu LCD. Ale uważajcie, kontrast i jasność nie zawsze są takie jak na ostatecznym obrazku!

Musicie być także ostrożni z ustawieniem oświetlenia. Należy unikać bezpośredniego światła słonecznego ponieważ obszary bezpośrednio oświetlone na zdjęciu mogą okazać się zbyt jasne, a następnie mogą się "rozlać". Tam gdzie jest dużo światła jest także dużo cieni, które mogą okazać się czarne przy bezpośrednim oświetleniu słonecznym. W tym przypadku zastosowanie błysku dopełniającego umożliwi osiągnięcie znacznie lepszych wyników z ostrymi kontrastami w niedużej odległości.

Cyfrowi fotografowie strzeżcie się!
 
  • Unikaj silnie kontrastującego światła!
  • Nie rób zdjęć bezpośrednio pod Słońce!
  • Staraj się unikać odległych widoków w ujęciach krajobrazowych!
  • Nie rób zdjęć bez lampy błyskowej przy słabym oświetleniu!
  • Nie rób zdjęć portretowych w trybie zbliżenia!
  • Pamiętaj o opóźnieniu wyzwalacza (czas pomiędzy naciśnięciem wyzwalacza i zapisaniem zdjęcia)!
  • Używaj odpowiednich ustawień aparatu do wykonywania szybkich serii zdjęć!
  • Zamocuj aparat przy wykonywaniu zdjęć w zmroku. Jeśli tego nie zrobisz niewyraźne zdjęcia pokażą wstrząsy aparatu!
akty
polecane portale budowy, pozycjonowania i tworzenia stron www, galerii artystycznych, sklepów internetowych, witryn firmowych oraz usług ślubnych