budowanie strony

Kurs fotografii cyfrowej
Fotoplener Ślubny
 

 

sprawdź adresy:

netgallery - sztuka fotografii

załóż stronę

Efekty własnej produkcji: Samodzielne tworzenie filtrów

Tak zwane filtry mogą być użyte do optymalizacji, artystycznej edycji lub twórczej obróbki zdjęć cyfrowych. Popularne programy do edycji graficznej, które często są dołączane do aparatów cyfrowych i skanerów, często oferują wiele efektów, które są znakomite do codziennego użytku. Jednak czasem trudno jest przy ich pomocy otrzymać pożądane efekty, lub program nie oferuje filtra, który jest Ci potrzebny. Wtedy w grę wchodzą efekty własnej produkcji. Po kilku próbach, nie powinniście mieć problemów z tworzeniem filtrów "na zamówienie".

W tej części Kursu Fotografii Cyfrowej znajdziecie informacje na temat tworzenia filtrów i niezbędnych do tego narzędzi.

Dlaczego potrzebuję własnych filtrów?

Oprócz wielu funkcji optymalizacji obrazu, istnieją dwie formy korekcji grafiki, do których przydają się własne filtry: wyostrzanie i rozmywanie. Nawet wysokiej klasy aparaty konwencjonalne i cyfrowe wykonują czasem zdjęcia nieco nieostre. Po wykonaniu zdjęcia, jedyne co można zrobić to zastosowanie odpowiedniego filtra. Dla odmiany, filtry rozmywające mogą pomóc w upiększaniu portretów i podkreślaniu najważniejszych elementów zdjęć, rozmywaniu najmniej ważnych oraz tworzeniu niezwykłych efektów.

W przeciwieństwie do gotowych filtrów, własne efekty pozwalają na praktycznie nieograniczone wprowadzanie zmian w obrazie, na przykład wyszczególnianie pionowych lub poziomych, podkreślanie wzoru lub zmiany kolorów. Może chcielibyście zmienić swoje zdjęcie tak, żeby przypominało obraz Waszego ulubionego malarza? W przeciwieństwie do nieograniczonych możliwości prezentowanych przez style malarskie, programy graficzne są pod tym względem bardzo ograniczone. Inaczej mówiąc: jeśli umiesz korzystać z narzędzi do tworzenia filtrów, nie ma ograniczeń dla twojej kreatywności.

Narzędzia do tworzenia filtrów

Niektórzy z Was mają na pewno wątpliwości, czy naprawdę tak prosto tworzy się własne filtry. Dla osób nie zajmujących się programowaniem należy rozróżnić trzy stosunkowo proste metody tworzenia filtrów. Pierwsza z nich wykorzystuje metody dostępne w programach graficznych, których efekty zależą od ustawień dobranych przez użytkownika. Oznacza to, że nie trzeba posiadać żadnej znajomości programowania. Druga metoda wykorzystuje mapy do modyfikowania oryginalnego obrazu. Tu także nie trzeba umieć programować. Trzecia metoda wymaga zastosowania programów typu plug-in. Mimo, że wymaga to pewnej znajomości programowania, ale oczywiście na znacznie niższym poziomie niż w przypadku profesjonalnych języków programowania.

Tworzenie filtrów poprzez "skręcanie":

Wyostrzanie

Rozmywanie

Linie i kontury

Płaskorzeźby

Użycie filtrów specjalnych

Separacja tonalna

Tworzenie filtrów przy użyciu tzw. "map przemieszczeń":

Artystyczny offset

Tworzenie filtrów przy użyciu specjalnych programów:

Wstęp

Dla początkujących: Pierwszy filtr

Drugi etap: Wirtualne obramowanie

Po bezpiecznej stronie: Zapisywanie i pomoc

Filtry dla Paint Shop Pro i PhotoLine32

Źródła filtrów

Oprogramownie do tworzenia filtrów


akty
polecane portale budowy, pozycjonowania i tworzenia stron www, galerii artystycznych, sklepów internetowych, witryn firmowych oraz usług ślubnych