polish netgallery

czarno-biały kurs laboratoryjny
ogłoszenia fotograficzne
 

 

sprawdź adresy:

galeria zdjęć ślubnych

strony internetowe

Czarno-Białe powiększenia: Tworzenie własnych odbitek artystycznych

 

Patrząc na odbitki na papierze czarno-białym zazwyczaj dochodzimy do wniosku, że różnice są drastyczne: fotografie z własnej ciemni są prawie zawsze dużo lepszej jakości niż odbitki od firmy wywołującej filmy hurtowo. Wywoływanie samemu jest prostsze niż kiedykolwiek! Rezultaty są niezwykłej jakości.

Podczas powiększania czarno-białych negatywów należy skoordynować następujące parametry:

  • Kontrast negatywu
  • Kontrast papieru
  • Czas naświetlania papieru
  • Zastosowanie
  • Wywoływanie
 

 
Nie oznacza to, że jest to trudne zadanie! Przestrzegaj instrukcji obróbki i wywoływania. Znakomita, wystawowa jakość zdjęć wymaga więcej niż tylko sztywnego przestrzegania czasów wywoływania. Są niuanse, które zapewniają, że fotografia będzie się wyróżniała w tłumie.

Zawsze jest wystarczająco dużo miejsca

Żeby naświetlić papier, potrzebujesz tylko kilku urządzeń:

  • Powiększalnika
  • Stopera
  • Ramki
  • Kuwet
  • Klipsów
  • Menzurek
  • Kolb laboratoryjnych
  • Lampy ciemniowej

Ciemnię można urządzić w łazience lub w piwnicy. Pokój musi być zaciemniony tak, żeby nigdzie nie było widać światła. Musicie jednak zapewnić przepływ powietrza. Dobrym miejscem na ustawienie sprzętu są, na przykład, meble kuchenne. Wielkość miejsca, którego będziecie potrzebowali zależy od wymagań (oraz rozmiaru papieru).

 

Jak urządzić własną ciemnię
 

Możecie kupić sprzęt i akcesoria laboratoryjne w wybranych, profesjonalnych sklepach fotograficznych, w sklepach wysyłkowych lub używany. Pytajcie o dział produktów do ciemniu lub przejrzyjcie dokładnie fachowe pisma. Znajdziecie tam adresy sklepów wysyłkowych lub oferty produktów używanych, które są zazwyczaj w dobrym stanie. Jedyne na co musicie zwrócić szczególną uwagę, to obiektyw, ponieważ ma on bezpośredni wpływ na jakość zdjęć. Kluby fotograficzne zazwyczaj posiadają własne ciemnie, wyposażenie i kontakty. Na specjalnych warsztatach możecie się zdobyć doświadczenie praktyczne.

 


Prostota w kuwecie

Wywoływanie papierów w kuwecie posiada następujące korzyści w stosunku do wywoływania na stole:

  • Macie kontrolę wzrokową,
  • Możecie wykonać częściowe wywołanie (poprzez starcie emulsji brzegiem dłoni, szczególnie używając tlenku baru),
  • Możecie pracować z mniejszą ilością chemikaliów.

Wywoływanie bębnowe w specjalnych procesorach jest dobre tylko do dużych formatów, takich jak 50x60 cm. Maszyny są także pomocne przy pracy z relatywnie dużymi ilościami odbitek.

Do obróbki czarno-białej potrzebujecie:

  • Trzech plastikowych kuwet, różnych kolorach,
  • Po jednej do wywoływacza, kąpieli pośredniej i kąpieli utrwalającej.
  • Jeśli pracujecie metodą dwóch kąpieli, będziecie potrzebowali drugiego, dodatkowego wywoływacza.
  • Jeśli wywołujecie papieru barytowego, musicie mieć kuwetę na dodatkową kąpiel pomiędzy kąpielą utrwalającą i płukaniem.
  • Z doświadczenia wynika, że najlepsze rozmiary kuwet to 18x24, 24x30 i 30x40 cm.
  • Szczypce - jedne na każdą kuwetę - uzupełniają podstawowe wyposażenie.
 
Przygotowanie
 

Najpierw, postawcie trzy kuwety obok siebie w miejscu pracy o odpowiedniej powierzchni. Plastikowe powierzchnie są łatwe do mycia. Teraz przygotujcie chemikalia zgodnie z instrukcjami producenta.

Wskazówka: Przyzwyczajcie się do logicznej kolejności: Wywoływacz, następnie kąpiel pośrednia i na końcu, kąpiel utrwalająca. Zapobiegnie to ewentualnym pomyłkom. Rozróbcie koncentraty wodą z kranu. Zawsze używajcie oddzielnych, oznaczonych menzurek i mieszadeł przeznaczonych do tego celu lub dokładnie je myjcie. Przestrzegajcie zaleconych temperatur (temperatura pokojowa = 20 - 24 °C) nawet podczas przygotowywania odczynników.
 
    Miejsce pracy
 
  Ustawienia
 
  Uchwyt do negatywów
 
  Zaciemnienie
 
  Optymalna apertura
 
  Naświetlanie próbki
 
  Wywoływanie
 
  Kąpiel pośrednia
 
  Kąpiel utrwalająca
 
  Czynności końcowe
 
  Suszenie

 

Praca z papierami kontrastowymi
 

Papiery o zmiennych kontrastach mogą być łatwo przystosowane do wszystkich kontrastów negatywów, przy użyciu filtrów kolorów.
To co możecie osiągnąć z trudem przy użyciu czarno-białych papierów o stałym kontraście (tylko przez rozproszone, wstępne naświetlanie i dwu-kuwetowe wywoływanie), jest nieodłączne dla tych papierów: średnia gradacja kontrastu jest łatwa do uzyskania poprzez odpowiednie ustawienie filtra.

Jest duża różnica pomiędzy papierami z ustalonym i zmiennym kontrastem. Papiery o zmiennym kontraście zawsze potrzebują żółtego i/lub karmazynowego filtru do kontrolowania różnych stopni kontrastu. Niezależnie od tego, czy używacie zdejmowalnych filtrów, kolorowej głowicy powiększalnika lub specjalnych modułów zmiennokontrastowych, macie tylko jedno opakowanie papieru, które zawiera specjalne stopnie kontrastu 0 i 5.
 
    Zdejmowalne filtry
 
  Głowica kolorowa
 
  Specjalne głowice kolorowe
 
  Odpowiednie oświetlenie ciemni
 
  Stopniowany kontrast
 

 


Prawidłowa obróbka papierów barytowych

Obróbka tych papierów różni się od obróbki papierów PE. Większa trwałość i niższa czułość na wpływ środowiska, z jednej strony, większa luminancja, z drugiej, to przewagi tych filmów pomimo znaczącego postępu papierów PE w tych dziedzinach. Jednak wrażenie głębszych cieni, bardziej zrównoważone szarości i bardziej miękkie określenie światła są często bardzo ważne i nie zawsze mogą być potwierdzone technicznymi pomiarami.

Sam papier wydaje się być wyższej jakości. Za to wszystko płacicie bardziej skomplikowanym procesem wywoływania: odczynniki wnikają w podstawę papieru podczas wywoływania. Prowadzi to do większego przenoszenia chemikaliów, mniejszej wydajności i wolniejszego cyklu kąpieli. W odróżnieniu od papierów PE, istnieją znacznie wyższe wymagania dotyczące miejsca suszenia. Z drugiej strony, procedura obróbki jest bardzo podobna.
 
  Odpowiednie położenie
 
  Zmienianie procesu
 
  Zwiększenie trwałości
 
  Szuszyć, ale jak?
 

 

Olbrzymie plakaty z domowej ciemni
 
Możecie stworzyć wspaniałe odbitki o dużych rozmiarach przy użyciu stosunkowo niewielkiego sprzętu. Rzecz staje się interesująca powyżej formatu 50 x 60 cm. Osoby, które wywołują zdjęcia w domowej ciemni powinny spróbować pracy z większymi formatami. Jest to stosunkowo proste, jeśli macie do tego wystarczająco dużo miejsca.
 
  Odpowiednie materiały
 
  Odpowiedni powiększalnik
 
  Odpowiednie oświetlenie
 
  Odpowiednie naświetlanie
 
  Odczynniki w galonach
 

 
Czynności końcowe

W dużej skali możecie zobaczyć każdą drobinę kurzu. W związku z tym czynności końcowe dotyczą retuszowania specjalnym tuszem. Plakaty powieszone na tablicy przy pomocy kleju do drewna, w odpowiednim świetle, będą wyglądały wspaniale.
 

Następna lekcja: Efekty specjalne
fotografia artystyczna
profesjonalne serwisy zakładania, reklamy i budowania stron artystycznych, galerii internetowych, sklepów www, witryn weselnych, usług ślubnych