zakładanie strony internetowej

podstawy fotografii
polscy fotograficy
 

 

sprawdź adresy:

targi fotograficzne

netgaleria - dla artystów

W jaki sposób materiały fotograficzne są testowane?

Powróćmy do przykładu szachownicy - bez kwestionowania tego, co mówiliśmy o czarnych i białych polach tworzących szachownicę. Chociaż wtedy nie byliśmy tego świadomi "opracowaliśmy" charakterystykę szachownicy, tzn. rozmieszczenia pól jasnych i ciemnych. Nasza ocena była zatem sensytometryczna.

W ten sam sposób mówiliśmy także o renderingu szachownicy na filmie i papierze fotograficznym, tzn. o efekcie naświetlania i wywołania na emulsji fotograficznej. Słowa, których używaliśmy - "czułość", "zaczernienie" i "kontrast" - są określeniami sensytometrycznymi opisującymi ważne właściwości fotograficznych emulsji. Tylko jeśli znamy te określenia jesteśmy w stanie ocenić, czy konkretny film poprawnie odtworzy światła i cienie, innymi słowami: czy negatyw jest odpowiedni do stworzenia odbitki pozytywowej.

Teraz zaczynamy zdawać sobie sprawę ze znaczenia sensytometrii: jest to system terminów i metod, które pozwalają na określenie właściwości materiałów fotograficznych (np. wysoka i niska czułość, wysokie i niskie zaczernianie, duży i mały zakres barw, itp.) i sprawdzenie, czy materiały spełniają odpowiednie wymagania (tzn. czy mają pożądane wartości).

W praktyce sprawdzenie to jest wykonywane przez naświetlenie danego materiału w kilku fazach, przy stopniowym zwiększania ilości światła o stałą wartość. Następnie materiał jest wywoływany w ściśle określonych warunkach. Stałe zwiększanie zaczernienia (tzn. gęstości) jest następnie mierzone przy użyciu wyskalowanego przyrządu pomiarowego (densytometru) i oceniane. Densytometr zamienia wartości testowe na numeryczne, które mogą być przedstawione graficznie w formie krzywej gęstości (zwany także "krzywą charakterystyczną").

Krzywa charakterystyczna

Krzywa gęstości (= krzywa charakterystyczna) rozpoczyna się od podstawowego zadymienia lub minimalnej gęstości (gdy nie było naświetlenia), a następnie przechodzi przez obszar najmniejszego zaczernienia lub progu (przy najmniejszym naświetleniu). Stopniowo rośnie, aż do osiągnięcia maksymalnego zaczernienia (obszar największego naświetlenia).


Materiały kolorowe testowane są w ten sam sposób. Jednak, w odróżnieniu od materiałów czarno-białych, do naświetlenia używany jest obraz kolorowy. Obraz ten jest złożeniem trzech obrazów częściowych w kolorze żółtym, magenta i cyan, więc wyniki testowe składają się z trzech serii danych, które są zbierane w testach wykonywanych przy użyciu odpowiednich filtrów kolorowych. Trzy zestawy danych mogą być graficznie pokazane w formie trzech "kolorowych krzywych gęstości".

Czułość

Gęstość krzywej zaczernienia (lub gęstości kolorowych krzywych gęstości) w obszarze najmniejszego naświetlenia (tzn. progu lub podstawy krzywej gęstości) służy określeniu rzeczywistej czułości materiału. Stopień czułości będzie więc zależał od czułości, która została zmierzona w obszarze najmniejszego naświetlenia.


Kontrast

Wzrost krzywej zaczernienia (lub kolorowych krzywych gęstości) określa "gradację" lub kontrast materiału. Na przykład, płaska krzywa (= płaska gradacja) charakteryzuje materiał z dużym - a w związku z tym zróżnicowanym - zakresem barw podczas, podczas gdy stroma krzywa (= stroma gradacja) jest typowa dla małego zakresu kolorów.


poprzedni rozdział spis treści następny rozdział
fotografia portretowa
ogólnopolski system instalacji, promocji i zakładania stron internetowych, galerii fotograficznych, sklepów artystycznych, witryn ślubnych, usług weselnych