zakładanie strony internetowej

podstawy fotografii
polscy fotograficy
 

 

sprawdź adresy:

targi fotograficzne

netgaleria - dla artystów

W jaki sposób negatyw daje obraz pozytywowy na papierze fotograficznym?

Jak dotąd opisaliśmy jedynie tworzenie obrazu negatywowego. Nie jest to jeszcze finalne zdjęcie. Następny krok wymaga kopiowania stykowego na czarno-białym papierze negatywowym lub - jeśli wymagany jest większy format - powiększenia.

Światło kopiujące tworzy kopię negatywu na papierze fotograficznym. Jednak, czarne na negatywie pola szachownicy (w oryginale - białe) pochłaniają światło tak, że uniemożliwiają naświetlanie - w związku z tym obraz utajony! - nie jest w tym miejscu formowany na papierze fotograficznym. Po wywołaniu papieru, nienaświetlone powierzchnie są ponownie białe. Natomiast przezroczyste na negatywie pola (w oryginale - czarne) przepuszczają światło kopiujące i odwzorowują na emulsji papieru fotograficznego obraz utajony, który jest następnie zaczerniany przy wywoływaniu papieru.

Odbitka pozytywowa

Tworząc pozytyw poprzez negatyw przechodzimy pełne koło, a odbitka jest teraz dokładnym odtworzeniem czarno-białej szachownicy. Jak dotąd omawialiśmy tylko dwie szczególne gęstości - czarną i białą. W celu odtworzenia takiego niewielkiego "zakresu barw" (lub "zakresu kontrastów"), wystarczy papier fotograficzny z tzw. "stromą gradacją". Termin ten oznacza, że papier jest w stanie odtworzyć kolor czarny i biały, ale nie pośrednie odcienie szarości (tzn. różne gęstości lub odcienie szarości pomiędzy czarnym, a białym). Większość fotografowanych obiektów posiada dużą ilość takich odcieni, które muszą zostać odtworzone na papierze fotograficznym w formie delikatnie zróżnicowanych wartości koloru szarego.

Odtwarzanie różnych gęstości


W celu zapewnienia fotografowanym obiektom zróżnicowanego zakresu tonalnego, czarno-białe papiery charakteryzują się różnymi "gradacjami kontrastu". Papier powiększający RECORD RAPID firmy Agfa (który jest sprzedawany w USA pod nazwą INSIGNIA) dostępny jest w czterech różnych gradacjach kontrastu, o numerach od 1 do 4. Kontrast 4 (stromy lub "twardy") będzie odpowiedni do obiektów takich jak szachownica, a kontrast 1 (płaski lub "miękki") jest odpowiedni dla większego zakresu barw.

Czarno-białe papiery ze stałym i zmiennym zakresem kontrastu

RECORD RAPID jest przykładem czarno-białego papieru z czterema różnymi "stałymi gradacjami kontrastu". Papiery fotograficzne ze stałym zakresem gradacji kontrastu wymagają większych zabiegów podczas użycia i przechowywania. Dlatego Agfa i inni producenci produkują papiery fotograficzne, które posiadają "zmienny" kontrast (np. AGFA MULTICONTRAST PREMIUM). "Zmienny" kontrast oznacza, że na danym papierze może być on zmieniony poprzez użycie filtrów optycznych. Na przykład żółty filtr tworzy płaski zakres kontrastu, a magenta - stromy. Zmieniając kolor światła kopiującego możliwa jest zmiana zakresu barw czarno-białego papieru zmienno-kontrastowego w zakresie od "bardzo miękkiego" do "bardzo twardego".


poprzedni rozdział spis treści następny rozdział
fotografia portretowa
ogólnopolski system instalacji, promocji i zakładania stron internetowych, galerii fotograficznych, sklepów artystycznych, witryn ślubnych, usług weselnych